Även med den bästa behandlingsplan kan diabetes ibland vara en oberäknelig sjukdom. Utöver de glukosvarningsnivåer som vi har förklarat tidigare har ditt Eversense E3 CGM-system två andra varningsinställningar som, om de aktiveras, kan hjälpa dig att hantera plötsliga eller oväntade förändringar av dina glukosnivåer. I det här stycket beskriver vi två olika typer av varningar: Förebyggande varningar och Varningar för ändringstakt.
Eversense E3 CGM-systemet ger via smartsändaren varningar i form av vibrationer på kroppen samt ljud- och visuella varningar på din mobila enhet, var och en av dessa ger båda typerna av varningar. Hämta respektive utbildningsmodul för att lära dig mer om dessa varningar.
Du får en varning 10, 20 eller 30 minuter innan sensorns glukosnivå, om den fortsätter i nuvarande takt, kommer att passera gränsvärdet för lågt eller högt glukos.
Du får en varning när sensorns blodglukosnivå förändras (ökar eller minskar) snabbare än den förändringshastighet du har ställt in i varningen.
Det krävs övning för att lära sig vilka varningar som är mest användbara för dig. Slå PÅ och använd endast dem som bäst stöder din diabeteshantering och som passar din livsstil. Prata med din vårdgivare om du är osäker. Din sköterska kan hjälpa dig att välja och ställa in rätt varningar för dig.
Förebyggande varningar är de bästa varningarna. Du kanske inte vill ha dem PÅ när du börjar använda ett CGM-system för första gången, men efter ett tag är de verkligen användbara. En förebyggande varning kan hjälpa dig att undvika en hyper- eller hypoglykemi.
Det vanligaste sättet att använda den här typen av varningar är när glukosvärdet stiger snabbt, vilket tyder på att du sannolikt har glömt att ta en bolusdos vid din måltid, eller att bolusdosen var för liten. På motsvarande sätt kan ett snabbt fall tyda på att glukosnivån faller snabbt på grund av motion.
Om dina symptom skiljer sig från sensorns glukosvärden eller vad varningen indikerar, ska du bekräfta ditt glukosvärde med ett fingerstick och en glukosmätare innan du fattar ett behandlingsbeslut.
Håll kontakten med oss i sociala medier och använd #EversenseVibeTribe för att gå med i Eversense-gemenskapen och dela dina erfarenheter av E3!
Vi finns här för dig
Vårt Eversense-team är dedikerat och redo att ge svaren och stödet du behöver.
Vardagar kl. 08:00-16:30 på tel: 020-83 00 84
Eller på Eversense.se@ascensia.com
Hjälpte detta dig?